Waarom Elène musicaltalent in de Achterhoek wil houden
26 augustus 2019 
3 min. leestijd

Waarom Elène musicaltalent in de Achterhoek wil houden

Als 9-jarig meisje zag Elène Vaye hoe de Von Trapp kinderen in The Sound of Music het nummer ‘The Hills are Alive’ zongen. Ze was verkocht. Musical, dat is waar haar hart sneller van gaat kloppen. Ze maakte er haar werk van en richtte in 2013 Vaye MusicalTheater op.

“Ik weet nog goed dat ik als kind The Sound of Music in het Intertoys krantje zag staan. Ik vroeg de videoband voor kerst en toen-ie ook echt onder de kerstboom lag, was ik dolblij. Ik heb de videoband grijs gedraaid, ontelbare keren. De musical heb ik al jaren niet meer gezien, maar ik weet zeker dat ik nog steeds alles letterlijk mee kan zeggen én zingen.”

Altijd zingen

“Zingen, dansen en acteren zoals de Von Trapp kinderen, dát is wat ik wilde. Maar musicallessen, zoals ik die nu geef in de Achterhoek, bestonden toen niet voor kinderen. Wat je dan doet als 9-jarig meisje? Juist. Altijd zingen! Ik zong met alles mee als ik de kans kreeg. Toen ik een jaar of 13 was deed ik mee met de Kunstbende. Tijdens deze wedstrijd voor jong creatief talent, maakte ik een zelfverzonnen musicalstukje over een talentenjacht – eigenlijk de voorloper van Idols – en daaromheen bedacht ik een detective. Ik won de derde prijs. Natuurlijk vond ik het spannend om op zo’n jonge leeftijd op te treden, maar de liefde was té groot om het niet te doen.”

Joop van den Ende

“Het echte keerpunt kwam bij Oliver! de Musical. Joop van den Ende zocht vier meisjes voor de landelijke toer voor deze productie. Ik deed voor de eerste keer in mijn leven auditie en ben door alle rondes gekomen. De rol van Roos, de vriendin van Oliver, was voor mij. Dat was fantastisch! Ik kwam in een professionele productie met professionals, maakte een première mee en toerde met de bus door heel Nederland. Dat maakte veel indruk, een onvergetelijke ervaring.”

MusicallFactory

“Tijdens de middelbare school volgde ik een vooropleiding in musical en in het weekend ging ik naar de MusicallFactory in Tilburg. Daar zat ik in de klas met toen nog onbekende musicalsterren zoals Freek Bartels. Je moest er strenge audities voor doen en het was hard werken, maar ik heb er ontzettend veel geleerd. Het Conservatorium volgde en uiteindelijk kwam ik terecht op de German Musical Academy. Ik koos Duitsland vanwege de goede opleidingen en om de taal eigen te maken.”

Vaye MusicalTheater

“In 2013 richtte ik Vaye MusicalTheater op en daarnaast studeerde ik – om mezelf te blijven ontwikkelen – aan de Toneelacademie in Maastricht. Daar ontdekte ik dat theatermaken me ontzettend goed lag en besloot me hierop te focussen. In 2016 werd Vaye Muscialtheater een stichting. Ik schrijf nu kinder- en familiemusicals, zoals ik eigenlijk als kind al deed bij de Kunstbende. Hier kan ik mijn passie in kwijt. Mijn musicals hebben altijd een maatschappelijke en filosofische inslag. In juni 2019 voerden we bijvoorbeeld de musical BitterZoet op in onder andere het Amphion, het thema was Het Vergeten Kind.”

“Lesgeven en musicals maken doe ik op mijn eigen school, maar ook op basisscholen voor groep één tot en met acht in de hele regio. Ik zie hoe kinderen meer zelfvertrouwen krijgen, stralen en samenwerken met elkaar. Kinderen inspireren me enorm met hun creativiteit.”

West End naar East End

“Maar ik haal ook veel inspiratie uit Londen, deze stad ádemt musical. In Engeland ontdekte ik mijn doel: ik wil West End naar East End halen. Naar het oosten dus. In de Achterhoek zit veel talent. In de Vaye selectieklas (een groep gemotiveerde en getalenteerde kinderen en jongeren) zitten leerlingen die meespelen in producties zoals Annie. Ik heb ook een leerling die in de finale van het Junior Eurovisiesongfestival staat. Dat is toch super? Het is mijn doel om dit talent in de Achterhoek te houden. Daarom is het belangrijk dat we ze ook iets kunnen bieden. Het is tijd voor verandering: ik wil een opleiding in Doetinchem creëren, zodat zij niet naar Amsterdam of Tilburg hoeven. Maar andersom. Hoe mooi zou het namelijk zijn als ze in Amsterdam zeggen: ‘Hé, ik wil naar de Achterhoek!”

The Sound of Music

“Om van de Achterhoek een cultureel centrum te maken, heb ik natuurlijk hulp nodig. Mensen die dit gebied een warm hart toedragen. We hebben al een prachtig theater in Doetinchem die drie keer verkozen is tot de beste van Nederland, nu nog een opleidingsinstituut voor musical en theater. Of ik ooit zelf weer in een grote productie wil spelen? Als Albert Verlinde mij een hoofdrol aanbiedt in The Sound of Music zeg ik natuurlijk geen nee! Maar het allerliefst speel ik in mijn eigen producties die gecreëerd zijn in de hoofdstad van de Achterhoek.”

Reactie plaatsen