Page content

Waarom heeft goed theater conflict nodig?

In het theater komen verschillende vormen van conflict voor. Zo kan er sprake zijn van een extern conflict: een tegenstelling tussen rollen. Zo’n tegenstelling blijkt dan uit het samenspel, uit hoe de acteurs en actrices op elkaar reageren. Maar er kan ook sprake zijn van een innerlijk conflict: een tegenstelling of dilemma binnen een rol. De acteur of actrice worstelt dan bijvoorbeeld met wisselende gedachten of gevoelens over een situatie of gebeurtenis.

Geen conflict? Geen spanning.

Het conflict wordt wel gezien als de basis van goed theater. De beroemde Ierse toneelschrijver George Bernard Shaw zei ooit: “Geen conflict, geen drama”.

Een conflict zorgt dus voor spanning. Zonder spanning wordt alles flauw, of saai.

Extern conflict

Van externe conflicten bestaan verschillende soorten. Zo kan een personage een conflict ervaren met zijn of haar omgeving, de natuur, een god(heid) of de wereld waarin hij of zij leeft. Maar vaak is een extern conflict een tegenstelling tussen personages: het ene personage wordt tegengewerkt door een ander (tegengesteld) karakter.

Innerlijk conflict

Een innerlijk conflict uit zich vaak in onrustige personages. De acteur of actrice maakt dan non-verbaal duidelijk dat er een worsteling gaande is. Een monoloog leent zich ook goed om een innerlijk conflict duidelijk te maken. Misschien wel de meest beroemde monoloog uit de literatuur en het theater is ook een innerlijk conflict: “To be, or not to be…”.